måndag 12 januari 2009

Hej!
Nu blir det bara en snabbis in hit...det är jue GULDBAGGEGALAN på tv:n... måste jag bara se.

Blev en promme idag, blåste mckt men var +6,7 grader vid 14-tiden så kallt var det inte, näe riktigt skönt. Tog med barnen hem när jag vände stegen mot norr och väl hemma spelade barnen spel vid köksbordet medans jag fixade käk.
Men som vanligt beslutsångest, så middagen blev:
Kålsoppa (som jag var himla sugen på) och tomatsoppa m nudlar (hemkokade förstås)
Scones
Våfflor m grädde och sylt, vi vuxna försåg oss av hjortronsylten vi (som inte uppskattades av barnen)

Tomatsoppa:
1 finhackad schalottenlök (eller ½ gul lök)
1 förp. passerade tomater
1-2 dl vatten
1 kalvbuljongtärning el. kalvfond
1-2 msk balsamvinäger
1-2 tsk socker
2 lagerblad
en nypa timjan
en nypa oregano
1-2 dl grädde (creme fraiche?)

Allt är ungefärliga mått beroende på hur mckt smaker man vill ha!
1.Hacka löken och fräs mjuk i olivolja.
2. Tillsätt allt utom grädden. Låt koka ihop ca 10-15 min. så smakerna hinner sätta sig. Späd med grädde för en rundare, mildare smak. Med Creme f. blir inte soppan lika mild, utan lite syrligare för den som föredrar det.
Servera m krutonger, örtcreme (creme f, m hack örter) , klippta nudlar som får koka med några minuter, grillad kyckling i bitar, ristad parmaskinka... ja, det är bara fantasin som sätter stopp...Ät och njut!

Nu måste jag sluta här, kommer åter snart igen!
Pussar från mig...

Inga kommentarer: