fredag 23 oktober 2009

Min fredag :)

Lite smått å gott från min fredag...
Började morgonen med mysfrukost framför tv:n med Saga...
Saffran-och mandelskorpor ca 35 st
100 gram smör
1 gram saffran
2 ägg
1½ dl strösocker
5 dl vetemjöl
1½ tsk bakpulver
1½ dl skållad sötmandel ,
hela eller halverade
So here it goes....Sätt ugnen på....
Smält smöret med saffran
Häll i smöret i en bunke, blanda ner äggen, blanda sedan ner de torra ingredienserna samt sötmandeln...
Forma degen till...
Skjuts in i ugnen, mitten vore toppen!!!

Ta ut dem och dela dem i lagom bitar
Nu kör vi igen...
för att torka dem...
Väääänta............(kanske diska undan?)
Njut...till kaffe, till varm nyponsoffa, ett glas likör eller vad ni nu har hemma...
Helt underbart goda!!!


Sedan fortsatte jag med chokladbollssmet (dock ej rullade än), min supergoda musli...Sen ett par timmar framöver....

Avfrostning av la frys....
På slutet tog jag faktiskt hjälp av Sagas hårblås, haha, hoppas verkligen inga grannar såg mig då ;)
Hann även med dessa läckerbitar som ska fyllas med vaniljglass 2 å 2 och tillbax in i frysen...mumma...
Sen kom då M och Saga och vi for vidare för att hämta Oliver, sen en snabb inhandling på E-center samt Mora Träsk biljetter till mig och Oliver...
På väg hem bestämmer vi oss för en mysfredag, så hem med frysvaror och toabesök, en korv m bröd i bilen som mellis från Flinken....

Sen bowling ett par timmar :)


Vissa skojsade till det...
Hmm å vissa tog det mer på allvar ;)
Väl hemma var det middagstrix,
Halvblodig rostbiff (hamburgare åt barnen), potatis och rotsakspytt...
Å hemmagjord beasås...
Promenader måste köras stenhårt t veckan, om jag ska hålla på att äta så här...*ojar sig*

Nu ska jag mysa in mig under filten och kolla film m gubben min...
En toppenfin helg önskar jag Er...
Kramar...

2 kommentarer:

Maria sa...

Men Sofia det finns bea på burk!! =) och du skicka gärna ner lite skorpor till mig. Ha en fin helg ni med (trots att du ska på Mora Träsk...)

Anonym sa...

Haha men då är det jue inte bea, bara massa E-ämnen å skit ;)
Skorpor lovar jag att spara ett tag, hinner jue inte äta upp allt jag bakar, även om man kan tro det...
Å Mora Träsk diggar vi starkt här hemma, hahahaha......